‘Communicatie doen we er een beetje bij.’

Dat hoor ik sommige architectenbureaus nog wel eens zeggen. Als klein architectenbureau heb je natuurlijk niet fulltime iemand voor communicatie in dienst, dus daarom doe je het ‘er een beetje bij’.

Wat gebeurt er vervolgens? De architect die het persbericht over de opening van jullie gebouw zou versturen, moet uitgerekend deze week het DO van een ander project afmaken. Weg momentum!

De stagiair is na een paar maanden weer vertrokken en je hebt nog geen nieuwe. Dus nu liggen de socials jammer genoeg weer stil.

De teksten op je website zijn academisch en zitten vol jargon, omdat architecten meestal niet weten hoe ze een vlot leesbare tekst voor het internet moeten schrijven – ook al vinden ze zelf vaak van wel.

Als je eerlijk bent, heb je er eigenlijk nooit echt goed over nagedacht. Dat is logisch, want je bent ook veel te druk bezig met tenders en projecten die af moeten. Bovendien is communicatie niet je vakgebied. De consequentie is wel dat je communicatie altijd ad hoc en richtingloos blijft. Daarmee doe je je bureau flink tekort: nu loop je misschien wel klussen mis en dat is zonde.

Maar we hebben geen budget voor een communicatiemedewerker van 0,8 fte.

Hoeft ook niet. Als je bureau niet zo groot is, kom je met zestien uur in de week al een heel eind. Je kunt ook een freelance communicatieadviseur inhuren, die ook fijne teksten schrijft. Een frisse blik van buitenaf kan je trouwens ook goed helpen om je interne processen wat efficiënter in te richten en helpen bij meer focus en richting.

Dat is waar ik je bij kan helpen. Ik kan een aantal uren per week voor jouw bureau werken. Of af en toe, als je grote klussen hebt, of met jou een communicatiestrategie opzetten waar je team mee verder kan. Want ook als kleiner bureau kun je heus wel je communicatie professioneel inzetten. En dan is communicatie geen sluitpost op de begroting, maar een investering in nieuw werk.

Voel je nu de behoefte om jouw communicatie meer richting te geven? Laat het me weten, ik denk graag met je mee.